nieuw verslag over het dagelijks leven - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu nieuw verslag over het dagelijks leven - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu

nieuw verslag over het dagelijks leven

Door: dineke

Blijf op de hoogte en volg dineke

21 September 2013 | Ecuador, Riobamba

Hola!

Het werd wel weer tijd voor een nieuw verslag dacht ik zo onderhand zit ik al meer dan een maand in ecuador, tijd gaat zoals altijd weer sneller dan dat ik door heb.

Alles is hier anders dan zul je misschien denken neeee, dat kan toch niet! Maar toch zelfs dingen zoals auto's dat zijn internationale merken dat is toch overal het zelfde, maar nee hier maken de auto's enorm veel geluidjes niet zoals in nederland de piep omdat een deur open is of omdat iemand zijn gordel niet om heeft maar echt muziekje en aan de sleutelbos hangt dan ook een 'afstandsbedieninkje' met een maak geluid knopje en een 'wees stil auto knopje'. En zelfs de wc en douche zijn enorm anders, zo mag je het wcpapier niet doorspoelen maar moet je dat in het prullenbakje gooien(wat dan wel weer als voordeel heeft dat op elke wc een prullenbakje is) en de douche heeft maar een knop en afhankelijk van hoe ver je hem opendraaid is die warm of koud, en tjaa ik zal proberen een foto van de douche erop te zetten want die zit met draadjes in elkaar. er zijn slechts 2 dingen het zelfde hier, we vertrekken nooit op de voorgenomen tijd. En thuis gooien we de deur open en zodat sjonnie kan poepen en plassen en hier laten we de hondjes ook niet uit maar gooien de deur open naar het dakterras, ofnouja dakterras dak waar je op kan lopen en allemaal troep staat en je prachtig uitzicht over de chimborazo gebergte.

Verder kan ik altijd wel erg lachen om mariena de hulp ze is doof en woont bij ons in huis, en ze 'verteld' ( ze kan ook niet praten dus beeld ze alles uit) me soms heftige dingen over bijvoorbeeld een neef die een auto ongeluk heeft gehad en dat ze nog altijd om hem rouwt, en vervolgens is ze dol blij dat ze weer een vlieg heeft kunnen vermoorden met de elektrische vliegenmepper. En soms 'verteld' ze iets heel heftigs en dan denk ik owh wat erg maar dan blijkt over de serie op tv te gaan omdat ze dan denkt dat ik het graag wil volgen.

Op school zijn ze nog steeds heel streng zo moet ik al het huiswerk maken wat best wel veel is en natuurlijk lastig omdat het in het spaans is. En laatst ging er tijdens de les een telefoon af niemand gaf toe dat dt die van hem of haar was dus kwam later diedag de inspectie en moesten de meisjes met hun tas naar een ander kamertje omdat ze onze tassen ging bekijken of we een telefoon mee hadden. Onze tas werd dus door een vrouw in een ander kamertje bekeken waarschijnlijk omdat er tampon of iets in zou kunnen zitten. Maar omdat ik dacht dat je je mobiel mee mocht maar hem op stil moest hebben en niet gebruiken tijdens school had ik mijn mobiel mee, maar zoals de meeste er onderuit gekomen dat die afgepakt werd. Dat is het grappig als je er dan als leerling tussen staat zie je hoe iedereen trucjes heeft en elkaar stiekem de mobiels en make-up doorgeeft. Want ja make-up is ook een ding zodra de inspectie is langs geweest om te checken of je uniform goed is en niet teveel make-up gaat een groot deel van de meisjes zich opmaken. En gister was er een jongen jarig in mijn klas hij werd jawel, 21 hij had doet wat langer over zijn schooltijd. Dus legde iedereen 30 cent in om een taart te kopen schijnbaar was de taart heel goedkoop want op vrijdag zijn we slechts met de zon 12 leerlingen omdat we de hele dag vakken hebben die bij onze gekozen specialiteit hoort. En gister zij dacht ik dat leraar iet over bangkok zij wat vrij raar was voor een kunstvak totdat hij het op het bord schreef toen dacht ik aaahw van gogh! En de klas moest erg hard lachen toen ik het goed uitsprak op verzoek van de leraar.

Verder houden ze hier niet echt van regelen zo hadden we bijvoorbeeld een ontmoeting mensen onze area representive van yfu en de 5 studenten die in riobamba wonen niemand wist wat af van deze meeting behalve ik omdat mijn gastmoeder erg goed contact heeft met de area rep dus toen werd het 2 dagen later, vervolgens veranderde de tijd ook nog is 3 keer, maar toch uit eindelijk komt het op de een of andere manier toch weer goed en is iedereen er op de juiste tijd.

Verder is uiteten gaan hier heel normaal sommige families gaan elke dag omdat ze geen tijd hebben om te koken, maar goed uit eten gaan kost dan ook 2 /3 dollar, wat in euro's dus nog minder is, en daarvoor krijg je dan een maaltijd die echt vult incl soep. Maar je hebt dan wel maar 2 of 3 keuzes in een restaurant. Met mijn familie ga ik niet vaak uit eten we heben dat 2 keer gedaan een keer om de cavia te eten en 1 keer om de cavia te eten, en 1 keer omdat we een dagje weg waren.

Ik zal proberen er wat foto's op te zetten en anders mama weer vragen om het voor mij te doen ;)

Tot gauw!
Liefs dineke

  • 22 September 2013 - 20:36

    Wijers, Oom Johan:

    De douche-foto heeft mij diep geraakt. Die verraadt een rijk mengsel van elektriciteitsdraden en watervallen! Ik zal me er wel door laten inspireren want ik ben juist nu bezig onze douche te maken.
    Je beleeft wel veel 'nieuws' op school. Zeker de onmogelijke regelgeving en handhaving omtrent de telefoontjes maken het leven de scholier wel boeiend (oftewel: geboeid). Welnu leef voort in de vrijheid die je geboden wordt en wanneer je merkt dat het thuis beter is, mag je even (maar niet te lang) naar huis verlangen!
    Met hartelijke lezersgroet,
    ook namens tante Annemarie,
    Oom Johan

  • 25 September 2013 - 00:29

    Dineke Wijers:

    hallo oom johan!

    ik moet toch zeker toegeven smakelijk te hebben gelachen om uw reactie, en ik wil je graag adviseren om je zeker niet te veel te laten inspireren door mijn douche, ook met het oog op het welzijn van tante annemarie.
    en verder ben ik erachter gekomen dat je het slotje van het dagboek wat ik van jullie gekregen heb niet perse hoeft te vorseren maar dat op het knopje drukken aan de zijkant ook prima werkt, maar niet verder vertellen hoor dan kan iedereen mijn geheimpjes lezen, ;)

    hartelijke schrijvers groet uit riobamba

    dineke wijers

  • 28 September 2013 - 18:15

    Dirk:

    HE Dien,

    Leuk stukje! erg leuk om je blog te lezen naast de berichtjes op whats app. Misschien leer je hier wel twee talen, spaans en gebarentaal. Waar vul je je dag eigenlijk mee na school? volg je 12 soaps of ga je altijd chillen in een parkje, misschien is dat ook nog wel even leuk te vertellen? Ga je daar ook nog uit, of mag dat niet voor 17jarigen?

    Nog een vraagje, welke jongen uit je klas vind je nu het leukst? Juan? Jose? Guillermo? of toch nacho?

    Groetjes uit Nijmegen, Dirk

  • 28 September 2013 - 20:52

    Dineke Wijers:

    Hee dirkie!

    Op ma, di, wo ben ik pas om 14:20 klaar met school dus voordat ik dan mijn eten op heb enzo is het sws al 3 uur en dan moet ik helaas ook nog is vaak huiswerk maken want we krijgen altijd erg veel huiswerk op en omdat de school juist precies dit jaar een stuk strenger is geworden moet ook ik alles maken maar meestal houd dat gewoon van wikipedia kopieren in of verven, tekenen of fotoshoppen in, fotoshopen is erg leuk alleen moet ik daarvoor dan wel naar school omdat het niet op android tablet kan. En soms ga ik met anni andere uitwisselingsstudent een beetje door de stad lopen. Verder ben ik 1 keer uitgeweest dat was de eerste zaterdag hier, toen vroeg een host nicht of we mee gingen dat was erg leuk! En ja je moet iegenlijk 18 zijn maar als ik met familie ga vind min hostmum alles goed en naar binnen kom je wel. En verder is het hier een beetje uitgaan of vrijdag middag. Dat heb ik nu 2 keer gedaan ga of naar een cafe achtig iets of loop je over de navidad, de hoofdstraat waaraan ik ook woon. En eigenlijk zou ik nog vaker gaan maar dan op het laatst dan toch ineens niet omdat iemand dan niet mag of gewoon omdat je er niks meer van hoort, maar dat komt dan ook omdat ik het spaans nog niet kan en het dus ook niet kan vragen of we nou echt gaan of niet.

    En van al die namen heb ik er geen 1 in mijn klas! Haha maar ik kom die namen wel veel tegen op het internet haha! wat wel grappig is, stalin is hier een hele normale naam

    ¡saludos!
    Dineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dineke

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 961
Totaal aantal bezoekers 8250

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Juni 2014

ecuador

Landen bezocht: