school, en andere gekke dingen. - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu school, en andere gekke dingen. - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu

school, en andere gekke dingen.

Door: dineke

Blijf op de hoogte en volg dineke

12 Oktober 2013 | Ecuador, Riobamba

Hallo lieve familie, vrienden overige geintereseerde.

Onderhand zitten we alweer in oktober, en ben hier dus al zon 2 maanden maar er zijn nog steeds dagelijks dingen die me verbazen en nieuw zijn ik vraag me af of dat ooit gaat veranderen haha.

Het volkslied en het lied van riobamba is hier erg belangrijk of in elk geval op school erg belangrijk, we zingen beide liederen elke maandag. We staan dan in rijen elke klas een rij, en binnen de rij van klein naar groot. Dan worden er wat mededelingen gedaan of een speechje gehouden en vervolgens zegt hij ik geloof attenccion, en dan ga je met je benen bij elkaar staan en rechtop, en dan nog 1 ander woordje en dan leg je je hand op hart en dan start die de cd. Soms word de cd even zachter gezet zodat ze kunnen horen of we wel hard genoeg zingen, en verder lopen er wat leraren en kantoor mensen rond om te chekken of niemand handen in de zakken heeft of de stropdas heel los heeft hangen. En dat zorgt dan nog wel is voor een klein conflictje. Na het volkslied ga je weer even normaal staan, dan zegt die weer attenccion, en sta je weer rechtop maar je hand hoeft niet op je hart, en zingen we het lied van riobamba.

Laatst waren ze niet tevreden over het volumen,en mochtten slechts 2 klassen weg en de rest moest het klas voor klas nog een keer zingen. En aangezien ik in het laatste jaar zit moesten wij best een tijdje staan wachten op onze hoge hakjes, en toen wij dan aan de beurt waren mochtten na het zingen ik en een paar andere meisjes weg, ofnouja naar de wiskunde les dus nou ook niet mega verbetering haha. En toen hoorde ik dat de andere nog best lang door moesten zingen. En toen mochten ze dan eindelijk ook naar de les.

Wat ook aangeeft dat ze de liederen belangrijk vinden is dat je op maandag een ander uniform hebt met een jasje bloesje en hakken, en toen ik laatst vergeten was om mijn hakken aan te doen moest ik na school ouderwets strafregels schrijven, gelukkig was ik niet de enige. Ik denk dat de zin iets was van ik respecteer de regels van de school en daar bij hoort ook het dragen van het juiste volledige uniform en dan nog iets. Het waren allemaal moeilijke woorden. Ja mijn school is erg streng met school heb ik een beetje pech want andere jaren waren ze namelijk niet streng maar vorig jaar moesten ze bijna sluiten door slechte resultaten en nu zijn ze dus erg streng. Maar mijn klasgenootjes zijn erg gestoord en ik moet vaak om de jongens lachen het zijn kleuters zo doen ze soms tijdens de les lippenstift op geven elkaar dan kusjes en laatst besloten ze met iemands schoenen te bellen sloeg echt nergens op maar was wel een komisch gezicht. Verder zitten ze regelmatig bij elkaar op schoot en zeggen dan over een ander dat die gay is.

Verder vinden ze het hier heel belangrijk dat iedereen weet wie het goed doet op school zo krijgt soms iemand op school een kadotje en dat word dan gegeven op de maandag als iedereen in de rijen staat. En laatst hoefde we op maandag niet te zingen omdat we op donderdag in gala uniform (maandag uniform) moesten en toen gingen we aan het einde van de schooldag in een u vorm opgesteld staan en werden 3 leerlingen uit mijn klas een certificaat uitgereikt omdat ze goede cijfers hadden. En toen zongen we dus ook de liederen.

Verder is de reputatie van de school erg belangrijk zo is er een meisje van school getrapt omdat ze op facebook een foto had gepost waarin ze met een ander meisje zoenden terwijl ze haar uniform aan had, en mag je niet roken met uniform aan. En ben ik met een jongen uit mijn klas, de inspecteur en een man die denk ik iets van een vrij hoge functie heeft op gebied van scholen in deze omgeving langs allerlij scholen geweest om hele grote posters te geven. En dan een foto te maken met de posters. Ik zal er wat fotos van op mijn blog zetten voor de facebookloze lezers. Overigens bezochtte we alleen katholieken scholen (maar ik denk dat bijna alle scholen katholiek zijn. Een enkel is militair, en 1 is evangelisch zover ik weet)

En laatst was de schooldokter op school, ofnouja 3 verpleegsters die je gewicht wogen, je lengte namen en vervolgens een gesprekje hielden zoals we in het nederland ookwel hadden op de basischool alleen krijg je hier dan ook vragen als moet je je bed met je moeder delen? en is er gas, water licht in je huis? En verder kregen we nog een pilletje omdat je anders van het water hier beestje in je buik kan krijgen. Wat ik overigens heel goed vond was dat het pilletje gratis is, nu zul je mischien denken dat logisch is. Maar aangezien we zelfs voor het papier en het printen van onze toetsen moeten betalen had het me niks verbaast als we er voor hadden moeten betalen.
(Voor een toets komt dan iemand rond die bij iedereen 10 cent ofzo ophaalt)

Verder heb ik laatst de ingewanden van een varken gegeten, mijn host oom vroeg of ik met hun mee wou om egens anders avond te eten (wat meer iets kleins inhoud normaal een broodje omdat we smiddags warm eten) en toen gingen we naar een soort restaurantje , midden in een woonwijk een huis waar ze in de schuur een keuken hadden gemaakt, en dat het eten werd dan naar en tafel buiten gebracht waar een vrouw dan het vlees snee wat je wou en het op een groot bord legde. Dus je zij dan bevoorbeeld ik wil dit stuk darmen en dit stuk vel en dan sneed ze dat en legde het op het bord. En dan aten we met ze 6en van 1 groot bord. En dat ging heel snel! Verder dacht ik eerst laat ik de darmen vermijden want dat was het enige waarvan je nadat het gesneden was nog kon zien wat het was. En toen besloot mijn hostoom nog wat extra darmen te bestellen en moest dus ook ik eraan geloven. Maar ze vinden het allemaal heel goed dat ik alles eet, en dat vertellen ze dan ook vaak in trots aan anderen. Maar de ingewanden van een varken waren best oke, ik denk dat ik het mischien zelfs lekker had gevonden als ik me ergens niet heel bewust was geweest van wat het was, want sommige stukjes smaakte een beetje als een frikandel haha.

Alleen de ingewanden van een kip vind ik niet lekker, maar gelukkig eet je die in de soep en dan gebaar ik gewoon de maid dat ik geen vlees in mijn soep wil. Maar niet iedereen hier vind het normaal omdat te eten maar mijn host mom is er dol op. Je kan hier bij het kopen van een kip kiezen uit een kip met alles erop en eraan of een kip zonder poten hoofd, en ingewanden, en verder kan je poten , ingewanden en kop apart kopen. Dat laatste doet ze regelmatig. verder ben ik best geschokt van de hygiene bij de vlees kraampjes op de markt het vlees hangt en ligt er open bloot iedereen voelt er even aan om te kijken of het wel goed vlees is, en laatst wou mijn host mom een stukje van een grote lap vlees wat hing en toen ging die vrouw dus gewoon op het vlees staan om erbij te komen en aangezien der hier heel veel straat honden zijn die overal pissen dacht ik bah! Koop nooit het blees wat helemaal achetrin of voorin ligt. Het verbaast me eigenlijk ook bestwel dat ik nog niet echt ziek ben geweest. Gezien de hygiene hier, want hygiene kennen ze eigenlijk niet.

Wat ik wel heel leuk vind van het eten is dat ik al best veel bijzondere dingen heb gegeten heel veel typische ecuadoriaanse gerechten (lang niet allemaal lekker) en ookal haai, krab en we eten tamelijk vaak garnalen.
Het krab eten was overigens een hele bekevenis op zich, we gingen daarvoor naar het huis van isabel een gastnicht woont echt in een super mooi huis, ofnouja voor ecuadoriaanse begrippen want voor nederlandse begrippen groot maar leeg. Maar ik was ookwel even jaloers op mijn gast achterneefje van ongeveer 6 en gastachternichtje van 13 ofzo, want hun hebben dus gewoon hun eigen douche en die douche zag er 10 keer beter dan de douche die we hier hebben. Maar goed we gingen dus krab eten eerst moesten ze schoon gemaakt worden terwijl ze nog leefde, en aangezien ze ik denk wel 100 krabben hadden waren ze al een heel eind voor wij er waren. Het gebeurde buiten in een dubbele wasbak. En toen gingen ze in 2 super grote pannen. Grote pannen heb je hier zeker, toen duurde het heel lang, en toen gingen we dan aan tafel. Eerst brachten ze een stuk of dertig op het dienblad en iedereen zocht snel de grootste uit en mijn hostmom gooide er gauw een op mijn bord, en dan begint het lastige deel, het eten. Waar ik dan ook niet zo behendih in was als de andere wat maakte dat ik er 2 ophad aan het einde en de andere ongeveer 6 dat maakt ook dat ik denk dat er wel 100 krabben waren want we waren ongeveer met 10 "volwassene" en er waren nog best veel krabben over.

Verder merk ik dat ik steeds trotser en nationalistischer word, want nu merk ik eigenlijk pas hoe bijzonder nederland is. Zo was er hier laatst een documentaire op tv over de haven in rotterdam, en was mijn hostfsmile eerst erg verbaast toen ik vertelde dat een deel van nederland onder zee niveau ligt en eigenlijk geloofde ze het niet totdat ik het met behulp van een plaatje uitgelegt had dat het water weggepomt word. En toen waren ze behoorlijk onder de indruk. En nu denken ze allemaal dat de nederlanders super intilligent zijn, en dat zijn we natuurlijk ookwel ;). En waar ik ook eigenlijk geen benul van had dat de nederlandse muziek goed is en dan bedoel ik natuurlijk niet frans bauer en jan smit, maar nederlandse remixen enzo want laatst zetten een leraar tijden de schilderles nederlandse radio zender op, omdat die de muziek erg goed vond. Vervolgens vroeg hij wel aan de duitste uitwisselings student iets over de love parade in amsterdam omdat die dacht dat amsterdam in duitsland ligt. Verder hebben we het tijdens de les ook een keer over vincent van gogh gehad, wat ze uitspreken al bangkok, en nadat ik het een paar keer juist had gezegt en hun het na probeerde te doen klonk het als " ban gggougg "

Ik hoop dat mijn verhaal nu iets beter te lezen is dan de vorige keer, toen ik het terug las dacht ik ooops, mischien had ik beter ietsje meer tijd kunnen nemen aangezien het hele verhaal ongeveer 1 zin was. Maar nog steeds vlieg in van hot naar haar, maar elke keer als ik wat schrijf denk ik ohja en dit en dit. Zo denk ik nu ook, owhja en gister was er voetbal, uruguay-ecuador een belangrijk wedstrijd want ecuador moest winnen om een kans te maken door te mogen en ze hebben met 1-0 gewonnen! Eigenlijk met 2-0 want 1 goal werd onterecht afgewezen. We gingen bij een broer van cici kijken met een beamer dus lekker groot, en het was erg komisch wat gillen doen ze als ze er gescoord word, of als ze denken dat er gescoort word en dan blijkt het mis te zijn.

Ik heb trouwens laatst mijn camera mee naar school genomen ik zal der wat fotos van op zetten.

En ik heb tot nu toe op rescties geresgeerd door zelf ook een reactie te plaatsen maar voortaan ga ik reageren in mijm volgende blog, omdat de kans dat mijn reactie er op ook gelexen word ietsje groter is haha.

Leuk dat je het gelezen hebt en sorry dat het een beetje een lang verhaal geworden is, en tot gauw!
Liefs uit ecuador
Dien

  • 12 Oktober 2013 - 20:28

    Je Moeder:

    weer een hartstikke leuk verslag 2 maanden zitten er op nog 9 te gaan waar blijft de tijd

  • 12 Oktober 2013 - 20:43

    Rietje:

    Leuk om die verhalen van je te lezen. Knap hoor zoals je je weet te handhaven in die zo andere cultuur. Het ga je goed meissie.

  • 13 Oktober 2013 - 21:48

    Wilma Op Den Dries:

    Hoi Dineke

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Lukt het al een beetje met het spaans? Dat lijkt me echt super moeilijk.
    Heb je ook al een beetje contact met andere leeftijdgenoten? (behalve dan dat duitse meisje)
    Hier alles oke. Het heeft vandaag zoveel geregend dat heel nederland onder water stond.
    Dus dan wordt het wel spannend als een gedeelte onder de zeespiegel ligt :)

    Gr Wilma en piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dineke

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 8259

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Juni 2014

ecuador

Landen bezocht: