Novenas, katholieke kerst op balerinas, locos - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu Novenas, katholieke kerst op balerinas, locos - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu

Novenas, katholieke kerst op balerinas, locos

Door: dineke

Blijf op de hoogte en volg dineke

22 Januari 2014 | Ecuador, Riobamba

Lieve familie vrienden geintereseerden
Het is al weer een tijd geleden dat ik heb geschreven en in die tijd is heel gebeurd om over te schrijven door alle feestdagen die hier dan natuurlijk toch wel heel erg anders gaan

Ik zit op een katholieke school ondanks dat je er normaal niet zoveel van merkt is toch wel tamelijk streng katholiek zo is er een keertje een meisje van mijn school getrapt omdat ze op facebook een foto had gezet waarin ze met een ander meisje zoende terwijl ze haar schooluniform aan had, en hadden we 9 keer voor de kerst vakantie een nuevena (geen idee hoe ik het moet schrijven) het is een soort van kerkdienstje, daarvoor werd een vrouw uitgenodigd die dan preekte en iedereen aansprak zij was behoorlijk streng gelovig en racisties en ze zij ook dat katholieksimse het enige juiste geloof is, zit je daar als protestante naast een streng gelovige jehova getuigen (de duitse uitwisselingsstudente is jehova getuigen) en verder elke keer opdreune van het padre neustro en madre neustro oftwel het onze vader en wat ik dus niet wist maar er is dus ook een onze moeder. In mijn familie hadden we ook novenas 9 avonden achter elkaar maar niet met een dominee ofzo maar met een boekje waar we zelf uit voorlazen heel gemoedelijk allemaal alleen wel ook een aantal dingen die we standaard opdreunde en daarna zijn er een paar liedjes die altijd gezongen worden en mee geklapt. Endaarna ga je dan koffie drinken en wat eten met ze allen wat hier overigens meestal bunkeren voor het op is betekend. Verder heb ik echt een geweldige kerstvakantie gehad eindelijk wat vaker uitgeweest de eerste zaterdag van de vakantie ging ik met de neef van mijn gast nicht en zijn vriendin mee dansen terwijl ik ze pas 1 keer eerder had gezien hadden ze me al mee gevraagt super lief en omdat het familie is zonder een probleem. Wat wel heel leuk is, ik kan natuurlijk helemaal niet dansen maar iedereen vind het hartstikke leuk om het je een beetje te leren.

En de volgende dag hadden we een avond mis, en de dag erna gingen we met zijn alle eten in mij huis dus de hele ochtend koken dat was natuurlijk ookwel een beetje gek omdat we hier smiddags de maaltijd hebben was de kerst maaltijd ook smiddags. En daarna gingen we een bingo spelen iets waar mijn familie echt dol op is alleen moest ik halverwege weg om de maten te nemen voor mijn maatpakje. Want ja ik ben nu ook protecol meisje voor istra de universiteit van mijn school en we moeten dan bij gelegenheden iedereen welkom heten en naar stoelen begleiden, wat dan als reclame voor de universiteit geld en dat is alles waar we het voor doen. Maar goed het is wel gezellig en soms krijgen we erna wat te eten. 2e kerstdag ben ik s avond met mijn nichten en hun vrienden naar een feestje geweest was super gezellig veel gepraat met een meisje die in new york woont maar oorspronkelijk ecuadoriaanse is dusm we hadden veel om over te praten van wat eigenlijk best raar is hier, en natuurlijk weer gedanst. de dag erna had ik protecol en daarna ook wezen dansen in een discotheek van een vriend waar je echt super mooi uitzicht hebt het licht vrij afgelegen tussen riobamba en guano een dorpje wat bij riobamba hoort in. En het heeft hele grote ramen waardoor je heel mooi guano in de nacht kan zien met lichtjes en alles. Die zaterdag hadden we s avonds een mis omdat het 3 jaar geleden was dat mijn gastneef was omgekomen in een auto-ongeluk en dat vond ik best heftig, ik wist dat hij overleden was en wat er was gebeurd maar dat omdat moment realiseerde ik me meer dan ooit hoe sterk mijn familie is het gezin van hem dat mij gast oom en tante gewoon hun zoon hebben verloren mijn gastnichten hun broer. Maar hoe goed ze het hebben opgepakt. Ondanks dat ik het allemaal wel wist voelde het toen pas ineens als realiteit.

Oud en nieuw, met oud en nieuw is het soort van traditie dat je año viejos maakt of koopt, een pop die je later in de fik steekt om het oude jaar achter je te laten in mijn familie werd dat dus ook gedaan ik heb er zelf helaas geen kunnen maken want mijn hostmoeder doet dat nooit en ze had eigenljk liever dat ik der helpte met koken want we moesten voor de hele familie tamales maken en dan kost nogal wat tijd. En verder heb je hier " locos" mannen verkleed als vrouwen die op oud jaars avond in de straten dansen en tegen je auto aan dansen en dan geef je ze een paar centjes. En wij gingen dus ook met de auto een rondje maken om de locos te bekijken. En ze gaan helemaal los in hun minirokjes.

Terug in het huis van mijn gast oom en tante werd er nog voor iedereen een klein rijmpje voor gelezen foto gemaakt en toen het nog maar paar minuten tot 12 uur was gingen we naar buiten om de años viejos de poppen in de fik te steken dat mag gewoon overal in de straat maakt niks uit en het is ook nog is lekker warm moeten we thuis mischien ook maar is doen volgend jaar. Het is overigens ook een ramp want rondrijden gaat heel moeilijk omdat heel veel wegen niet gangbaar zijn omdat ze er met año viejos bezig zijn dus toen we smiddags nog de laatste inkopen moesten doen duurde dat 3 keer zo lang als normaal. Maar goed terug naar de avond, ook hadden ze muziek aangezet en werd er een beetje gedanst en toen ging mariena onze hulp die doofstom is en ongeveer 70 jaar oud dansen met mijn gast oom was zo geweldig om te zien we stonden in een grote cirkel en hun in het midden dansen het was echt bijzonder om te zien hoe goed ze kon dansen voor iemand die de muziek niet kan horen. En wat was ze gelukig echt heerlijk om te zien. De volgende dag weer met zijn alle gegeten en donderdag 2 januari moest ik alweer naar school en maandag was het dan mijn verjaardag ook een hele beleving op zich toen ik terug kwam van school had ceci nog een taart gebakken (dag ervoor hadden we samen ook een taart gebakken) en al de tafel klaar gemaakt moesten alleen nog wat slingers ophangen en laatste eten klaar maken en en een galon cola kopen ofnouja eigenlijk helemaal geen cola maar frisdrank maar alles heet hier cola, dus als je zegt laten we cola kopen dan vragen ze zwarte, witte of manzana wat appel betekend maar goed ik schrijf weer veelste veel onbelangrijke dingen. Goed mijn verjaardag hield dus in veel eten, veel familie en de andere uitwisselingstudenten uit riobamba waren ook gekomen. En hier moet je als jarige dan altijd de taart aanbijten waarna je er volop in geduwt word dat gebeurde natuurlijk bij mij ook eerste keer wist ik er nog onderuit te komen door snel te bijten maar toen moest het over want ik had te klein aangebeten zijden ze en de 2e keer pfoeff volop in de taart ik zat er helemaal onder.

Verder ben ik nog naar de chimborazo geweest de berg of oorspronkelijk vulkaan geloof ik waarvan de top het dichste bij de zon licht dus dat was hoog maar ben natuurlijk niet naar de top geweest daarvoor heb je oefening nodig een gids en heel wat uren wandelen. Maar met de auto kan je nog best hoog komen tot de sneeuw ongeveer en toen nog een stuk gewandeld op een deel waar je zonder gevaar zonder profesional kan lopen gewoon goede paden en veel toeristen. Maar pfoe had wel echt last van de hoogte in de zijn van dat ik merkte dat ik heel snel uitgeput was maar het was was wel heel bijzonder alleen door de bewolking was het uitzicht niet heel groot maar wel mooi. En verder gaat het leven hier zijn gangetje de tijd vliegt voorbij, ik zal na carnaval wel weer een stukje schrijven want carnaval schijnt nog al een dinge te zijn hier met watergevechten en kleurstof nou ik ga het meemaken!

Ik wil graag nog iedereen een heel gelukkig jaar wensen ik weet dat het wel heel laat is sorry maar zeker niet minder gemeend.

Heel veel liefs

Dineke wijers

  • 22 Januari 2014 - 20:29

    Nynke:

    Jeeeejjj! Eindelijk weer een post! Super leuk om te lezen Dien!
    Dikke kus, Nyn

  • 23 Januari 2014 - 11:47

    Tineke Wijers:

    Geweldig wat maak je wat mee , bij ons ook alles goed veel liefs t tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dineke

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 8256

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Juni 2014

ecuador

Landen bezocht: