de eerste schooldagen - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu de eerste schooldagen - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu

de eerste schooldagen

Door: dineke

Blijf op de hoogte en volg dineke

05 September 2013 | Ecuador, Riobamba

Lieve lezers,

Maandag 2 september was het dan zo ver de eerste schooldag,omdat het de eerste schooldag was moesten we om 9 uur er zijn en met de ouders, verogende we moesten in ons nette uniform wat inhoud de normale rok, met een bloesje en jasje stropdas panty hakken, en het speldje met de naam van de school. En ik ging dus met cici (hostmum)naar de school toe wat inhoud de straat uitlopen. Op school aangekomen moesten we nog een tijd wachten want zo gaat het meestal hier niks begint op de tijd dat het zou beginnen. Een half uurtje later begon het dus alle leerlingen moesten in rijen staan en gelukkig zit ik met een duitse uitwisselingstudente alicia in de klas en wist zij in welke klas we zaten. De 6e klas, en toen moesten we in die rijen het volkslied zingen en naar toespraakjes luisteren, we stonden in de zon en alicia stond achter me en toen werd ik niet lekker en viel flauw alicia ving me op en ik werd heel snel naar de zijkant van het schoolplein getild en ben daar op een bankje gaan zitten na wat water een snoepje ging het wel weer toen werd nog het lied van riobamba gezongen en gingen we naar het sportveldje wat ook als schoolplein fungineerd en moesten we weer in rijen staan en werden er een paar jongens en meisjes naar voren geroepen omdat hun haar te lang was of ze teveel make-up droegen en toen was de eerste schooldag om. Sinds dien moet van cici elke ochtend naast mijn broodje en koffie ook yoghurt eten zodat ik niet flauwval en een banaan mee naar school.

De volgende dag was dan de eerste les dag en moesten we dus om 7 uur beginnen dus lekker vroeg op! Ik heb en vrij kleine klas met ik geloof 17 leerlingen waarvan ongeveer 7 meisjes. En dat is dan ook de enige 6e klaswnt het is een hele kleine school. Toen we binnen waren moesten we eerst weer allemaal weer naar buiten in rijen staan en werd er gechekt of we geen nagelak en make-up droegen en bij de jongens of hun haar niet telang was er gel in zat want dat mag niet en of ze wel een zwarte riem om hadden. De gene die er niet aan voldeden werden opgeschreven en gezegt dat als ze het morgen beter moesten hebben en anders zouden hun het haar afscheren. Behoorlijk streng dus! En toen gingen we naar de les, je blijft met je klas gewoon in 1 lokaal en de leraar veranderd van lokaal en als de leraar het lokaal binnekomt moet iedereen gaan staan. De leraren waren die dag alleen maar aan ht praten en verder deden we niks behalve het zeggen van onze naam (en bij mijn naam dachten laat maar zitten te lastig) en opschrijven wat we willen worden later.

De volgende schooldag hoefden we niet naar buiten voor de 'controle' maar kwam er iemand tijdens de les controleren bij de jongens voelde hij even goed de haren of er geen gel inzat en het niet te lang was en de meisjes moesten weer de nagels laten zien, en omdat we aan het einde van die dag sport zouden hebben was iedereen in de sport uniform. En kreeg een jongen het er flink van langs omdat zijn haar als te lang beschouwt werd en zijn schoenen niet wit waren. Die dag hadden we ook onze eerste engels les wat ik vooral als grappig beschouwde, iedereen was wat moe en hing een beetje waarop de leraar vroeg aan de klas 'are you lazy?' Eerst dacht ik wat een rare vraag zijn jullie lui maar toen kwam ik erachter dat die bedoelde of we moe waren door de spaanse vertaling omdat de klas het niet verstond. En toen gingen we een spelletje doen, hetwas een raad spelletje je moest een papiertje trekken waarop een dier in het engeks stond die je dan moest uitbeelden. Waarop de leerlingen dan moesten vragen is it a .....? En dan moest je antwoorden yes it is of no it isn't maar die zinnetjes werden als zo dus danig moeilijk beschouwt dat de leraar ze op het bord schreef. Verder hebben we nog een klein toetsje gemaakt omdat de leraar het niveau wou weten en daarna moesten we nog in het engelsnonz naam en hobbies zeggen, en later onze dromen voor de toekomst maar omdat dat zo pittig was mocht dat ook in het spaans wat dan ook iedereen doet. En later die dag kwam er nog een andere engeks leraar op me af met de vrasg of ik fluently enges kan, want hij had wat grammatica problemen.

En tijdens de gymles zat de leraar in het lokaal en waren wij op het plein aan het voetballen. De jongens willen elk mogelijk moment voetballen. En toen hadden we nog wiskunde van een hele gekke vrouw die enorm op je lachspieren werkt omdat ze gewoon gestoord is op een heel gek toontje no no schreeuwt en hel trots laat zien hoe je makkelijk kan hoofdrekenen en dus geen rekenmachine nodig hebt. De school is hier heel anders en in bepaalde opzichten enorm streng. En tijdens de les berschilt dat per leraar zo hadden vandaag het laatste uur er een die ons liet voetballen nadat de jongens daarom hadden gezeurd.

En gister ben ik met anni wat door de beurd hier gelopen en hebben allebij een trui gekocht en jawel afgedingt zoals het hier hoort, of nouja ik heb het annie voor me laten doen want met mijn paar woordjes spaans gaat dat natuurlijk niet.

Wat wel grappig is, is dat de macho cultuur die je veel in latijnsamerika ziet hier niet echt speelt, zo spelen de jongens/mannen hier heel leuke met kinderen helpen soms met koken en kopen zelfs maandverband voor hun vrouw zonder schaamte. Wat ik menig nederlandse man niet zie doen.maar maak jullie geen zorgen dat ik hier blijf plakken door een vent want echt knap zijn ze hier niet! ;)

Veel liefs,
Dineke

  • 06 September 2013 - 09:17

    Charlotte:

    He Dineke,
    Wat een leuk, interessant verhaal. Sta echt te kijken van hoe streng ze daar zijn. Ben benieiwd wat voor 'gekke' dingen je daar nog mee gaat maken op die school. Wordt vast een hele ervaring, maar wel leuk om zo die cultuur mee te maken.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaaltje!:)
    X Charlotte

  • 07 September 2013 - 08:10

    Gerrie:

    Haha Dien, wacht maar tot er opeens een knappe Spaans leraar voor je neus staat, dan ben je zo om hoor

  • 07 September 2013 - 14:26

    Dineke Wijers:

    Haha dankjulliewel! Ja op uiterlijk zijn ze heel streng! Maar dat was volgens mij ook omdat het het begin van het schooljaar is want afgelopen donderdag werden we niet "gechekt" maar ja het imago van de school vinden ze denk heel belangrijk zo vragen ze ook of je rookt als je naar de school gaat omdat ze niet willen dat je rookt terwijl je het uniform draagt.

    Hhaha gerretje ik heb al mijn leraren al gezien ennnn, nee haha mischien zit er wel iets voor jou tussen ;) maar dat zien we volgend haar wel he? :) ik zal eens kijken of ik maandag wat foto's kan maken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dineke

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 8262

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Juni 2014

ecuador

Landen bezocht: