jungle, en meer! - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu jungle, en meer! - Reisverslag uit Riobamba, Ecuador van dineke wijers - WaarBenJij.nu

jungle, en meer!

Door: dineke

Blijf op de hoogte en volg dineke

20 November 2013 | Ecuador, Riobamba

Lieve lezers.

Het is alweer een maand geleden dat ik iets geschreven heb! Dus het werd wel weer hoog tijd. Het gaat goed met me. Ondanks dat ik op het moment een beetje ziekjes ben maar dat leg ik later wel uit.

Er zijn op het moment in riobamba mijn stad enorm veel optochten van de scholen of bedrijven ze zijn eigenlijk allemaal om goede indruk te maken op de mensen. In het begin vond ik het heel leuk maar het is veel het zelfde en ze zijn niet zo tof als de goorse optocht natuurlijk! Maar later in het jaar komt er een grote optocht met groot feest, en de kans dat ik mee moet lopen is best groot aangezien ik ook protecol meisje ben (een groepje meisjes die bij bijzondere gelegenheden van de school bij de deur staan met veelste veel makeup en het 'gala' uniform om iedereen te groeten. En dat in onze vrije tijd maar wat je doet omdat het een eer is'

Verder ben ik er deze maand wel echt achter gekomen hoeveel criminaliteit er hier is. Zo hebben ze via onze poort beneden geprobeerd om in de computer winkel naast ons in te breken want ik woon zeg maar op de 3e etage, dan hebben we beneden een deur om trappenhuis binnen te komen. Maar de begane grond en 1e etage is alleen trappenhuis en op de 2e etage woont mijn gastoom. En hij hoorde dat ze aan het inbreken waren ze waren namelijk de tralies voor het raam naar de computer winkel aan het doorzagen en ze hadden het glas al kapot gemaakt maar konden niks mee nemen. Nu hebben we op de beneden poort een extra slot wat maakt dat ik 5 sleutels nodig heb om mijn kamer binnen te komen. Verder was ik een keertje met alicia aan het lopen door de straat (in de morgen) toen we een beetje geduwt werden omdat de stoep smaller werd en er mensen wouden doorlopen. Dus ik dacht humh laat ik mijn tas maar even goed vast houden je weet het maar nooit he. Maar helaas zat mijn mobiel in mijn broekzak. En eventjes later kwam ik er dus achter dat ik mijn mobiel niet meer had. Maar ik had niet eens door dat ze hem uit mijn broekzak haalden. En er is en meisje uit mijn klas om 7 uur s avonds soort van overvallen. Ze wouden haar beroven maar dat liet ze niet zomaar gebeuren nu is haar vinger gekneusd en ze hadden ook een mes en heeft wat kleine snedes. En Ceci mijn gastmoeder, zag laatst dat een jonge vrouw van haar laptop beroofd werd op straat in de middag. (mam, pap dit stukje maar even weg halen als jullie uitprinten voor oma ;) ) maar als je maar voorzichting genoeg bent nooit alleen 's avonds op straat en nooit teveel waardevols meeneemt dan valt het wel mee maar het is wel echt goed opletten!
En ik ben naar de jungle geweest! Ik keek er erg naar uit en de 13e ging ik dan met de andere uitwisselingstudenten uit riobamba naar Quito de hoofdstad. Daar kwamen alle uitwisselingstudenten naar toe en sliepen we met zijn allen in een hostel. En de volgende dag vertrokken we naar de jungle! En daar aangekomen moesten we met een bootje naar het resort hotel, dat was super tof. Eigenlijk gebruikte we altijd die bootjes als we ergens heen gingen omdat dat het makelijkste vervoer was. Wat wel een beetje jammer was is dat we niet zoveel excursies hebben gehad de eerste dag hebben we niks bezocht maar ons vermaakt in het resort. De 2e dag 's ochtends een wandeling door de jungle gemaakt met een gids en daarna gezwommen in de rivier met een vlot. En smiddags weer in het resort en hebben we op ons zelf een beetje het dorpje bekeken naast het resort maar dat stelde niks voor. De volgende dag gingen we 's ochtends naar een rescue centrum voor wilde dieren. Jagers konden daar de dieren naar toe brengen als ze bijvoorbeeld de moeder hadden geschoten. En de overheid dumpt daar de dieren als ze erachter komen dat ze als huisdier gehouden worden. Dat is een probleem het is illegaal om te jagen of een aap als huisdier te hebben maar er gebeurd niks als ze erachter komen. Geen boeten of iets niks. En ook dieren die ze probeerde te exporteren naar europa waren daar. De gids vertelde van een (uitstervend) vogel soort die in europa $10.000 oplevert dus ze stoppen er 10 in een doos in de hoop dat 1 of 2 het overleven. En daarna gingen we op ruberren banden op de rivier drijven. Dat was heel relaxed en tof alleen was de zon wel enorm enorm sterk. De zon is hier sowieso heel sterk dus ophet waternwerd dat natuurlijk alleem maar erger en toen dus ookwel betje verbrand.
En de volgende dag gingen we alweer in de bus terug naar Quito in Quito hebben we op onszelf nog een marktje bezocht met allemaal orginele indigo dingen en ook veel toeristen dingen. Een heerlijk alpaca vest gekocht en een kerststal met indianen poppetje voor mijn mama omdat die kerststallen spaart. En natuurlijk was het weer een uitdaging om flink af te dingen hoewel dat daar wel heel lastig was misschien kwam dat ook omdat we met alleen maar buitenlanders waren haha. En de volgende dag weer in de bus naar riobamba, zeer voldaan maar ook een beetje ziekjes van het eten daar en de zon. En daarom vandaag en gister niet naar school geweest maar morgen ga ik weer gewoon naar school. Overigens waren heel veel een beetje ziekjes van het eten dus het stonk lekker op alle wc's van het hostel in Quito ik heb medeleiden met de medewerkers daar!
Toen ik weer terug was en even met papa en mama aan het skypen was hoorde we heel veel kabaal van de trein normaal maakt de trein niet zoveel kabaal wat bleek er was een stoomtrein en dat gaf wat heisa want ik moest fotos nemen en er naar toe want een stoom trein was wel zo bijzonder haha zelf zo zeldzaam dat ze er niet eens een naam voor hebben ze noemen het machina negra, wat zoals je mischien al wel begrijpt zwarte machine betekend.

Ik ben trouwens samen met alicia een tijdje geleden gevraagt of we mee wouden werken aan projectje om een televisie progamma te filmen voor een zwaar lokaal zender maar het komt ook op youtube maar als het ooit zover komt zal ik het zeker doorgeven!

Wilma en piet, mijn spaans begint nu redelijk te komen ik kan het nu tenminste ook een beetjegesprekjes houden. Alleen deelnemen in een ander gesprek is nog heel lastig! Ik heb wel wat contact met leeftijdsgenootjes maar afspreken blijft lastig ze vinden het niet altijd nodig om te melden als ze niet kunnen en komen standaard te laat. Dus het is meer op school echt. En in nederland begint het nu echt een beetje koud te worden of niet? Leuk dat jullie mijn blog lezen en een reactie schrijven! En rietje bedankt! Ik begin nu trouwens ook echt te hebben dat ik af en toe echt mensen mis. Eerder was het meer het missen van iemand waarmee ik nederlands kon praten of iemand om ergens mee naar toe te gaan. Maar nu echt personen maarja dat hoort er natuurlijk ook bij en het is niet de hele tijd!

Liefs Dineke

  • 20 November 2013 - 23:05

    Caroline:

    Ha Dineke,
    Leuk verhaal!
    Geniet nog lekker van je tijd daar,
    Groetjes Caroline

  • 20 November 2013 - 23:20

    Tineke Wijers:

    Ha lieve Dien ,wat maak je wat mee , leuk om te lezen , we missen jou ook . Vooral als ik in de tuin bezig ben . Je kon dan zo langs fietsen en roepen hè Tinus of te wel tante Tinus , met ons gaat het goed . Liefs t tineke

  • 21 November 2013 - 15:37

    Je Gurl:

    Leuke verhalen Dien! Moet nog steeds elke zin 3x opnieuw lezen om er enigzins een touw aan vast te knopen, maar als er eenmaal een knoop is, vind ik het prachtig! Aan de ene kant ben ik stikjaloers op de ervaringen die je opdoet, maar anderzijds zou ik er voor geen goud een jaar willen zitten! Ik mis je en kijk uit naar je volgende verslag! Kerst en Sinterklaas wordt saai zonder ons Dien. Tot in de zomer!
    Kusss

  • 21 November 2013 - 16:25

    Dieneke:

    Hoi naamgenootje

    Erg leuk om je verhaal weer te lezen! We zullen je missen met Sinterklaas, daar vier je zeker kerst?

    gr Andre, Dieneke, Emiel Thye en Myrthe

  • 03 Januari 2014 - 13:01

    Rietje:

    He Dineke, nog een gelukkig nieuwjaar meisje. Hoe gaat het? Krijgen we nog een nieuw verhaal. Vertel eens over de kerstdagen en de jaarwisseling in Ecuador, hoe is dat daar.
    Groeten ook van Thomas en Cor.

  • 07 Januari 2014 - 19:56

    Wilma Marty:

    Hoi Dineke

    Allereerst: Gefeliciteerd met je verjaardag. (Ook namens Marty en Piet)
    Vier je het daar ook nog? Hoe doen ze dat?
    Ik heb indertijd ook een driedaagse tocht door de Jungle gemaakt, was erg indrukwekkend, ook slapen in de open lucht enzo. Veel muggen en ander ongedierte gezien/voeld?
    Afgelopen zondag de verjaardag van Anton, Wilma en je moeder gevierd. Gezellig om iedereen weer te zien.
    Je spaans zal wel beter zijn dan dat van mij (Marty) toen. spreek anders eens iets in op een you tube filmpje, een gedichtje of zo.
    Net hier met Jappe en Fleur gegeten, Fleur zat weer meteen achter de boeken, stel je voor dat ze eens een lager cijfer dan een 8 zou halen, Jappe is gelukkig een stuk makkelijker en haalt ook gewoon voldoendes.


    Wilma en Marty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

dineke

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 8241

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2013 - 19 Juni 2014

ecuador

Landen bezocht: